16 Haziran 2007 Cumartesi

Populer Sinema ve Art House

nedir bu populer sinema ve sanat filmi ayrimi, bugun ticari sinema dedigimizde hollywood arthouse dedigimizde neden avrupa gelmektedir gozumuzun onune, böyle bir ayrim varmidir gercekten ? sahsi gorusum bu ayrimin giderek muallak hale geldigididir gelin bu ayrimin sebeplerine bakalim. ticari sinema dedigimiz olgu ile tamamen sanatsal özveri ile ortaya konan isleri bir inceliyelim isterseniz. Ticari sinemada patron genel yanlis kaninin aksine yönetmen degil yapimcidir. parayi veren düdügü calar argumani tüm ciplakligi ile gecerlidir ticari populer sinemada, ticari sinemada parlayan kendini asan yapimlarin bir cogunda yapimci ve yonetmen genelde ayni kisilerdir, ve bu filmler kalbur ustu filmler olur cogu zaman ama bizim kacarak uzaklasmak istedigimiz filmlerde ekseriyetle yonetmen sadece sete goz kulak olmak icin gider sanatsal olarak hic bir yaptirim gucu yoktur dersek yeridir, sette bazi seyler ustunde kontrol sahibi olsa bile kurgu odasina alinmaz cogu projede ve film ne yazikki kurgu odasinda yapilir. bunun bilincinde olan bir cok yonetmen projeye kendi kisisel imzasini atamaz yada atmak istemez nasil olsa icine edilecegini bilerek. tipik bir hollywood yapimcisinin ortalama bir tuccardan tek farki ondan cok parasi olmasidir ama mantik aynidir parasini koyup daha fazlasini kazanmak ve bunun tek yoluda mumkun oldugunca cok kisiye hitap edebilmekten gecer. çok kişiye ulasma istegi yillar icinde bazi kaliplar ortaya cikarmistir, senaryolar 3 act kuralina gore yazilmis, cogunlukla bugun klise diye niteledigimiz tipik mutlu sonlarla bitirilmistir. fakat burda yapimcilarin dogru yaptigi bir sey vardir, cogunlukla sinema seyircisi ortalama entellektuellige sahip ortalama begenileri olan siradan insanlardan olusur. ve bu insanlar para verip sinemaya geldiklerine cogunlukla eglendirilmek isterler bunalima girmek degil, art house filmlerin izleyiciyi cogunlukla depresif ve nevrotik bir ruh haline sokmasi cok sik rastlanan bir durumdur. yapimcilar da milyonlarca dolarlarini bu ise yatirdiklari icin haliyle basma kalip onceden test edilmis mutlu sonlari tercih edeceklerdir, en cok izlenen romantik komediler kendini mutlu hisset temasina dayanmazlarmi? sanirim bu durum art house sinemanin neden mainstream olmadigini aciklar. fakat dikkat ediyorsaniz hollywood sinemasi kendi icinde bazi olusumlar yaratmis durumda independent pictures adi altinda dusuk butceli bagimsiz filmleride destekler hale gelmistir, bunun sebebi bunlarinda az da olsa seyircisi olmasidir ve onlarida kusturmemek istemektediler sinemaya tabi bu filmler asla cok kazandirmazlar cogu zaman zarar ederler. peki o zaman neden yapimcilar paralarini bilerek sokaga atmaktadirlar bu filmler icin cevabi basittir, hollywood da yilda yuzlerce film yapilir ama sadece bir avuc film cok buyuk karlar getirir ve cogu film zarar eder ama bu diger blockbuster filmlerin karları o denli yuksek olur ki diger filmlerin zararlarinida kolaylikla kapatir. bu yazida altini cizmek istedigim nokta hollywood sinemasini bos kafali ve sığ olmak ile itham etmeden önce bu sinemanin ticari kaygilarla yol aldigini ve aslinda ne yapmak istedigini gayet iyi bilen bir sinema oldugunun anlasilmasini saglamakti, ne yazikki bende bergman,tarkovsky,fellini hayrani olan biri olsamda bu filmlerin ve benzerlerinin hic bir zaman mainstream olamayacagini biliyorum.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Rica ediyorum şurada güzel içerikler yazıyorsanız de, da, ki bağlaçlarını da ayırmayı öğrenin.